Magyarul megfogalmazva a chiptuning a motorvezérlő elektronika (ECU – Electronic Controll Unit) optimalizálását jelenti. Motorból sokféle létezik, az elektronikájuk viszont egységesítve van. Pontosan ez az oka annak, hogy a gépjárművek elektronikája még több lóerőt, még nagyobb nyomatékot és egyenletesebb teljesítményleadást idéz elő.

Hazánkban manapság eléggé megugrott a szélhámosok száma, akikkel nagyon pórul járhatunk, ugyanis egy rossz vezérlóprogram könnyedén tönkrevághatja az autónk turbóját. Ha leég a motor, az bizony több százezer forintunkba fog kerülni. Egy optimális chiptuninggal 20 –30 %-os forgatónyomaték és teljesítmény növekedést is elérhetünk (ez az állítás a turbós motorokra is vonatkozik), de a motor élettartamát ezzel nem csökkentjük. Akár 60 % -ra is feltornázhatjuk. Szívómotorok vonatkozásában a maximum tartalék 10 %.

 Simán rádugjuk és már kész is vagyunk.

Vannak, akik nincsenek azzal tisztában, hogy egy igazán hatékony fogyasztáscsökkentő mód van, ami maga a chiptuning. Akár 5 – 10 % -al kevesebbet fogyaszt egy motoroptimalizált gép, ha ugyanazzal a vezetési módszerrel élünk, mint az optimalizálás előtt, de a nagyobb járművek tekintetében még ettől is többet megtakaríthatunk.

Aki több, mint 10 éves tapasztalatot tudhat magáénak a chiptuning világában, és autókon kívül még kamionok elektronikájának programozásával is foglalkozik, az tisztában van vele, hogy a lefutott km- ek után kifizetődik a chiptuning ára. Valamennyi kamion vonatkozásában ez kb. 150.000 Ft -ot, míg a gépjárművek esetében 50- 100.000 Ft körüli összeget jelent.

Mire alkalmazhatom a chiptuningot és hogyan?

Néhány kivételen kívül szinte bármire alkalmazhatjuk a chiptuningot és melegen ajánlott is alkalmazni. A 2000 -es év után gyártott gépjárművek paramétereit ki lehet olvasni az OBD csatlakozón át, ami az utastérben van elhelyezve a műszerfal alján. Ezt alkalmazva a motorvezérlő programot le tudjuk tölteni egy laptopra csatlakoztatott interfésszel, majd vissza is lehet tölteni a módosítás elvégzése után.

A 2000 -es évek előtt gyártott autóknál a chippelés művelete már csak forrasztással lehetséges, mert ezekben csak egyszer írható IC található. Ennek a helyére betesznek egy foglalatot, amiben már lehetséges cserélni a tuningolt IC -t.

Lehetőség szerint felejtsük el az előre gyártott programokat, ugyanis ezek hemzsegnek a veszélyforrásoktól. A szerelők ezzel szoktak bepróbálkozni, amikor nem indul be az autónk elsőre, és ezt ajánlatos elkerülni, mivel ez a módszer kitörli a gyári immobilisert. Ennek az a következménye, hogy a kocsit bárki be tudja indítani, és ez ugyebár bűncselekmény.

Van egy egyszerűbb módszer is a szofver felülírásán kívül, bár ez nem annyira hatékony – ezt hívjuk tuningdoboznak. Természetesen ebből is bőven létezik silány minőség, és akármelyik autószerelő beköti nekünk. Az olcsóbb példányok negatívan befolyásolják a hőmérséklet jeladót, így a nemlétező hideg miatt engedélyezi a nagyobb üzemanyag felvételt. A jobb minőségűek ettől azért okosabbak, ám semmi nem ér fel egy igazán jól megírt szoftverrel.

Ebbe még a tulaj is belenyúlhat

Persze van olyan megoldás, mely ettől azért igényesebb, és mi magunk válogathatunk a szoftverek között. Ez a szerkezet kb. 60.000 Ft- ba kerül és 4 különböző programból tudunk választani, amit aztán be is tudunk kötni az OBD csatlakozó segítségével. A gyári program mellett a többi három programot kb. másfélszeresen drágábban programozzák, ezért lesz a végösszeg durván 200.000 Ft a dobozt is belekalkulálva.

Chiptuning, vagyis a motorvezérlő elektronika optimalizálása

A chiptuning a motorvezérlő elektronika (Engine ECU – Electronic Control Unit) optimalizálását jelenti. Többféle autómotor létezik, viszont egységesek az elektronikáik. Ezért van az, hogy a teljes mértékben autónkra szabott elektronika több lóerővel, nagyobb nyomatékkal és egyenletesebb teljesítményleadással egyenlő.

Ein Bundle sparen, wenn Sie richtig einkaufen

Es gibt Hunderte verschiedener Autoversicherungsunternehmen, die um Ihr Unternehmen konkurrieren. Die meisten nehmen sich jedoch nicht die Zeit, um diese Unternehmen zu vergleichen und herauszufinden, welcher Versicherer das beste Paket anbietet. Lesen Sie diese Tipps zur automatischen Versicherung, um die richtige Versicherungswahl zu treffen.

Achten Sie darauf, Ihr Auto sicher zu halten. Wenn Sie Ihr Auto in der Garage halten, über eine Sicherheitsalarmanlage verfügen, eine Feststellvorrichtung am Lenkrad verwenden, ein professionell installiertes Ortungssystem haben und in einer sicheren Umgebung wohnen, können Sie mit Ihrer Kfz-Versicherung unter anderem Geld sparen. Fragen Sie unbedingt Ihren Agenten, wie Sie mit guten Sicherheitsmaßnahmen Rabatte auf Ihre Versicherungstarife erhalten können.

Das Internet kann ein wertvolles Gut sein, wenn es darum geht, Ihre Kfz-Versicherung zu verlängern. Sie können den Shop vergleichen, um eine Agentur zu finden, die die gewünschte Deckung zum niedrigstmöglichen Preis anbietet. Für Online-Transaktionen werden keine Agenten benötigt, daher geben die Agenturen einen Teil ihrer Ersparnisse in Form niedrigerer Prämien an Sie weiter.

Eine weniger bekannte Möglichkeit, weitere Ermäßigungen für die Kfz-Versicherung zu erhalten, insbesondere wenn ein jugendlicher Fahrer in der Nähe ist, der nur hin und her zur Schule fährt, besteht darin, zu erfragen, ob Ihre Versicherung Ermäßigungen für niedrige Laufleistungen bietet. Wenn Sie den tatsächlichen Kilometerstand, den Ihr Teenager fährt, genau einschätzen und genau angeben können, zahlen Sie weniger.

Wenn Sie es sich leisten können, sparen Sie Geld bei Ihrer Kfz-Versicherung, indem Sie die Prämie des gesamten Jahres sofort bezahlen. Die meisten Versicherer bieten die Möglichkeit, die Prämien monatlich zu zahlen. Für die Bequemlichkeit wird jedoch eine zusätzliche Gebühr erhoben, die sich im Laufe des Jahres summieren kann. Sie können trotzdem sparen, indem Sie die jährliche Prämie in zwei Zahlungen aufteilen.

Wenn Sie ein junger Fahrer sind, der eine Autoversicherung abschließen möchte, aber weder einen Arm noch ein Bein bezahlen möchte, können Sie einen älteren Fahrer dazu bringen, die Versicherung mit Ihnen zu teilen. Ähnlich wie wenn jemand mit gutem Kredit einen Kredit mitunterzeichnet, führt ein älterer, erfahrener Fahrer in Ihrer Versicherung dazu, dass Ihre Zahlungen sinken.

Obwohl es offensichtlich sein mag, ist sicheres Fahren der Schlüssel zur Aufrechterhaltung niedriger Raten und Prämien. Schlechtes Fahren wie z. B. Geschwindigkeitsüberschreitungen können Ihre Tarife erhöhen und auch dazu führen, dass Ihre Police nicht verlängert wird. Ein Autounfall erhöht in der Regel Ihre Kosten um bis zu 40%. Natürlich sollten Sie ungeachtet Ihrer Autoversicherung schlechtes Fahren vermeiden, um Fahrkarten und gefährliche Unfälle zu vermeiden.

Es gibt eine Vielzahl von Versicherungsplänen, sodass Sie sicherstellen müssen, dass Sie ausreichend abgesichert sind. Eine Haftpflichtversicherung wird zum Beispiel extrem wichtig, wenn Sie sich selbst oder eine andere Person verletzen oder wenn Sie Ihr eigenes Fahrzeug oder das eines anderen beschädigen. Andere Arten der Deckung, die Sie benötigen, umfassen den Schutz vor nicht versicherten Fahrern und Schäden durch Feuer oder andere Katastrophen.

Das Ausmaß des Wettbewerbs kann Ihnen den Kopf verdrehen, wenn Sie sich nicht sicher sind, wie Sie die Versicherung im Allgemeinen angehen sollen. Diese Tipps befassen sich speziell mit Autoversicherungen und den vielen Möglichkeiten, wie Sie während der Laufzeit Ihrer Police Geld sparen können. Folgen Sie ihnen genau, wenn Sie möchten, dass sich diese Ersparnisse wirklich häufen.

Play It Safe And Get Auto Insurance

Searching for auto insurance can be a tiring and frustrating experience, especially when there are so many different companies to choose from and so many different insurance plants. This article will give you some helpful tips about auto insurance and assist you in your quest for a good deal with a high-quality plan.

To save money on car insurance, consider setting a higher deductible of what you would pay out of pocket, in the event of an accident. The insurance company prices policies based on what they expect to pay out if you make a claim and reducing that amount, translates to lower premiums for you.

To save money on auto insurance, be sure to take your children off of your policy once they’ve moved out on their own. If they are still at college, you may be able to get a discount through a distant student credit. These can apply when your child is attending school a certain distance from home.

When on the hunt for car insurance, cut out the middle man to save money. Shopping online, directly through the company website, is likely to save you the most money. Insurance companies that allow you to buy online are fairly reputable and it is cheaper because you are not using an agent.

If you are just buying a car for jetting around town, see if your insurance company offers discounts for low mileage driving. The less you drive, the less likely you are to have an accident that your insurance will have to pay for. Most companies recognize this with discount offers.

Shop for your car insurance online. Shopping online for car insurance can save you, on average, 5% to 10%. It saves you money because it saves the insurance provider money. Doing things online is just less expensive from all angles. You can even shop around and compare rates much easier.

Having your VIN number etched into your window can lower your insurance premiums up to 15 percent. Sometimes the VIN number is already etched into the car’s window, but will raise the price of the car $300 to $900. You can also etch the number into the window yourself for $19.95.

If your insurance contacts you about an increase in your premium, find out if it is justified or not. A practice known as data mining is used by certain unethical companies: they refer to a consulting firm that will create fake data that would justify an increased premium. If you catch your insurance company doing this, switch immediately to another one.

A great tip to getting affordable auto insurance is to make sure that you have an accurate policy. You should make sure your current policy matches your situation because if it does not, you could be paying more when you do not have to. This includes your vehicle information and yearly estimated mileage.

Now that you have gained some insight into different varieties of auto insurance, you should be able to make an educated and informed choice on what type of insurance you would like to obtain. Insuring your car is an important decision, so hopefully this article has been able to help you make the right one!

Egyszerűen rá kell dugni és kész

Kevesen tudják azt, hogy a chiptuning az egyetlen olyan hatásos módszer ami fogyasztás csökkentést eredményez. Az autochipen átesett gépjárművek 5-10%-al kevesebbet fogyasztanak, ha ugyanazzal az intenzitással használjuk ahogy korábban, viszont a nehezebb és nagyobb járművek esetén többet lehet spórolni.

Érdemes olyan szakemberhez fordulni aki a személyautók mellett rendszeresen programozza a kamionok elektronikáját, ahol a nagy távolság miatt hamar visszajön a chiptuning ára. Egy kamion esetében ez az összes 150 ezer forint míg személyautóknál ez 50-100 forint között van.

Mit lehet és hogyan?

Néhány kisebb kivétellel chiptuningolni bármit lehet és érdemes. A kétezres évek után gyártott autók paramétereit az OBD csatlakozón keresztül lehet leolvasni, amelyeket általában a műszerfal alján helyeznek el. Innen egy laptopra kötött interfész segítségével a motorvezérlő program letölthető, majd a módosítást követően vissza is lehet tölteni.

Az ennél régebbi autók esetében a chiptuningot csak forrasztással lehet megoldani, mivel azokban csak egyszer írható IC-van. Annk a helyére illesztenek egy foglalatot, és abban már egyszerűen lehet cserélgetni a tuningolt adatállományú IC-t.

Vigyázzunk azonban az előregyártott programokkal amik rengeteg hibát hordoznak magukban. Ha elsőre nem indul el az autó, akkor nagy a valószínűsége annak, hogy szerelőnk ilyennek próbálkozik. Ezt inkább kerüljük. A probléma ezzel az, hogy a gyári immobilisert kiüti az autóból, így gyakorlatilag bárki el tudja majd indítani. Másrészről ez büntetendő is.

A chiptuning a motorvezérlő elektronika optimalizálását jelenti. Különféle motorok léteznek, az elektronikák viszont egységesek, ezért van az, hogy autónkra szabott elektronika több lóerőt, nagyobb nyomatékot és egyenletesebb teljesítményleadást is jelent.

A chiptuning a motorvezérlő elektronika (Engine ECU – Electronic Control Unit) optimalizálását jelenti. A motorok különbözőek lehetnek, az elektronikák viszont egységesek, ezért van az, hogy a teljes egészében autónkra szabott motorvezérlő elektronika több lóerőt, nagyobb nyomatékot, és egyenletesebb teljesítményleadást is jelent egyben.

Magyarországon szinte mindenki aki kicsit ért az autókhoz, vállal chiptuninot, de a gányolássa sokszor pórul járhatunk, mert egy rossz vezérlőprogram a turbót tönkre teszi, megfőzi a motor és ezzel több százezres kárt okoz. Chiptuning által 20-30%-os teljesítmény és forgatónyomaték növekedés érhető el anélkül, hogy megrövidítenénk a motor élettartamát, a maximum akr 60% is lehet. A szívómotorok esetében 10%-nál nincs nagyobb tartalék.

Hogyan lehet szemléltetni  Chiptuning szoftverek evolúcióját  legegyszerűbben?

A hex-editor, majd Excel képességei határát elérve megkezdődött a chiptuning szoftverek evolúciója. Az elsők közt készültek el a még DOS alapon futó TTED, majd ECM első verziója már Windows-on a 90’es évek közepén, Eprom Online, Race, WinOls, stb. A mai kínálatban 20-30 fejlesztőcég nagy számú, eltérő tudású, árú, valamikor vezérlőegység / járműspecifikus szerkesztője kapható a kínákatban.

Vannak olyan szerkesztők melyek már képesek a térképeket automatikusan importálni, csoportosítani, olykor nyers adatokból már a helyes mértékegységbe vagy függvénybe szervezett adatokat kimutatni.

Sajnos hiába a fejlett technika, gyakran hibásak a felismert adatok, és nagyon ritka kivételektől eltekintve hiányosak is. A különféle keresőalgoritmusok, térkép adatbázisok (Race2000, ECMDrive fájlok) valamilyen alapot szolgáltatnak a munkához, de nem helyettesítik a szakértelmet, rutint, a beállítás mélyreható ismeretét.

Kis érdekesség

Korábban már volt róla szó, hogy a chiptuning-sérült autóknál a hibás beállítás a probléma. Gyakran feltört nem jól működő szoftvereket használnak nem hozzáértő kezek. Az ECM Titánium gyakori a feltört változatban ami az alapban is szerepel, ott az “előtöltés térkép” elnevezésű adatrész valójában EGR szelep vezérlési adat, viszont ezt  a tudatlan felhasználó teljesen rossz irányba és mértékben módosítja. Ilyenkor az eredmény a fokozott füst képződmény lesz mely több százezres részecskeszűrő hibákhoz vezetnek. Akkor kerülhető el könnyen ez a hiba ha a tuner a szerkesztő támogatása nélkül is értelmezni tudja az adatokat és figyelmen kívül hagyja az összes megtévesztő megnevezést, illetve mértékegységet. Ehelyett saját maga keresi meg az adatokat és hibamentesen azonosítani tudja azokat.

Összefoglalás

A helyes beállítások még ma is jelentős figyelmet és szakértelmet igényelnek, a motor, az elektronika és a szoftver átfogó ismerete mellett. Azaz: a legjobb szoftver is csak egy csavarhúzó a kezünkben, és nem több ennél. Az, hogy a finomítás során milyen hatást szeretnénk elérni, mi a célunk a beállítással, azt a szakembernek kéne tudni, az Ő képességén szaktudásán múlik az egész.

Füst, átverés és garancia

Több chiptuninggal foglalkozó cég nyugodt szívvel ajánlja a chiptuningot a garanciális autók esetében, mivel a márkakereskedések a módosítást nem veszik észre. Vannak azonban olyan márkák, melyeknél a gyári szoftvert érdemes visszarakni mielőtt kötelező szervizbe megyünk.

Egy rutinos motoroptimalizáló szerint, a legtöbb hazai chiptuning hibája az, hogy az emissziós értékeket figyelmen kívül hagyják. Ez főleg a dízelek esetében szemmel láthatóbb, ugyanis ezek fekete kormolással adják tudtunkra, hogy valami nem a gyáriként működik odabent.

A chiptuninggal foglalkozó műhelyek bizonyos hányada szereti szédíteni az ügyfeleket a fékpadon végzett mérésekkel, amelyekben ne bízzunk vakon. Az ottani adatokat ugyanis állítólag pofon egyszerű manipulálni, így verik át a kuncsaftokat. Nem beszélve arról, hogy az autót is olyan irreális terhelésnek teszik ki, amilyet nem kaphat normális esetben.

Bizonyíték, nem ígéret

A mondás úgy tartja, hogy a puding próbája az evés, így a gyakorlatban is kipróbáltunk egy chiptungon átesett autót. A 8 esztendős Saab 9.3 turbó már korábban is bizonyított több tesztautó mellett, amely a 265 lóerős szívómotoros Audi TT-t is lekörözte.

A gyári 185 lóerős turbó motor a chippelést követően 230 lóerőre duzzadt, és az alapból 8,5 másodperces 100-ra való gyorsulást 6,8 másodperc alatt hozza. A 230-as végsebesség is olyan tartományba lépett amit már a mai autók alapesetben tiltanak.

Egy autó az autópályán éli ki magát igazán. A 200 lóerő környéki GTI Goldok vagy Type R Hondák a küzdelemben mindig alulmaradnak, de állítólag egy 265 lóerős Mazda3 MPS-t is sikerült vele egyszer befogni, igaz csak 230 körül. Mindezt alig több mint 1,5 millió forintból.

Mit jelent a Chiptuning és milyen előnyökkel jár?

Leegyszerűsítve a chiptuning a motorvezérlő elektronika (ECU – Electronic Controll Unit) optimalizálását jelenti. A motorok különfélék lehetne az elektronikák viszont egységesek. Éppen ezért van az, hogy így az autókra szabott elektronika még több lóerőt, nagyobb nyomatékot és egyenletesebb teljesítményleadást eredményez.

Ma Magyarországon elszaporodtak a kóklerek, akikkel megüthetjük a bokánkat, mert egy rossz vezérlőprogram a turbót könnyen tönkreteheti. A motort leéghet, így több százezres kárt okozhatunk. Megfelelő chiptuning esetén 20-30%-os forgatónyomaték és teljesítmény növekedést tudunk elérni, (ez a turbós motorokra igaz) anélkül, hogy a motor élettartamát megrövidítenénk. Ez akár 60%-ig maximalizálhetó. Szívómotorok esetében nincs nagyobb tartalék 10%-nál.

Csak rá kell dugni és kész

Sokan nem tudják, de az egyetlen hatásos fogyasztáscsökkentő módszer a chiptuning. A motoroptimalizált autók 5-10%-a kevesebbet fogyaszt, ha ugyanolyan vezetési stílust alkalmazunk mint az optimalizálás előtt, de a nagyobb járművek esetében még többet is lehet spórolni.

Aki 10 éves tapasztalattal rendelkezik chiptuning szempontból és a személyautók mellett a kamionok elektronikáját is programozza, az tudja, hogy a megtett távolság miatt a chiptuning ára visszajön. Ez az összes kamion esetében 150 ezer forint körüli, míg személyautó esetében ez az összes 50-100 forint között mozog.

Mit és hogyan lehet chiptuningolni?

Pár kivételtől eltekintve bármire alkalmazható a chiptuning és érdemes is. Az évezred után gyártott autók paramétereit az OBD csatlakozón keresztül lehet kiolvasni, amit a műszerfal alján helyeznek el az utastérben. Ennek segítségével egy laptopra kötött interfésszel letölthető a motorvezérlő program, majd a módosítás végeztével itt lehet visszatölteni.

Az ennél régebbi autóknál viszont csak forrasztással kivitelezhető a chippelés, mivel azokban egyszer írható az IC. Ennek a helyére egy foglalatot tesznek, így abban már lehet a tuningolt állományú IC-t cserélgetni.

Az előre gyártott programokat hanyagoljuk ha lehet, mert több veszélyforrást is magában rejt. Ha az autónk elsőre nem indul el, akkor a szerelő ilyennel próbálkozik, és ezt jobb elkerülni. Ez a megoldás a gyári immobilisert kitörli az autóból, így bárki el tudja indítani, és ez bűncselekménynek minősül.

A szoftver felülírásán kívül vagy egy kevésbé hatékony de egyszerűbb megoldás is. Ez a tuningdoboz. Ebből is nagyon sok a selejt, és szinte bármelyik autószerelő be tudja kötni. Az olcsóbb fajta csak a hőmérséklet jeladót manipulilálja és így kamu hideg mellett nagyon üzemanyag felvételt engedélyez. A jobbak ennél okosabbak, viszont a jól megírt szoftverek mindent überelni tudnak.

Ezzel a tulaj is babrálhat

Létezik ennél egy sokkal igényesebb megoldás is, amelynél saját magunk választhatunk a szoftverek között. Ez a kütyü nagyjából 60 ezret kóstál és 4 különféle programból tudunk válogatni ezt magunk is be tudjuk kötni OBD csatlakozón keresztül. A gyári mellett a 3 programot megközelítőleg másfélszeres áron programozzák, így ez már 200 forint körüli összegbe kerül a dobozzal együtt.